Wednesday, October 14, 2009

Terima Kasih

Terima kasih adalah ayat yang mudah untuk di lafazkan, tiada sebarang kepayahan pada individu. Namun untuk melafazkan terima kasih dalam suatu ketika, iaitu apabila kita menerima bantuan amat payah untuk sesetengah individu yang bagi saya mempunyai sifat ego. Sifat yang amat susua untuk di huraikan. Terima kasih mungkin ucapan yang mudah namun mempunyai makna yang besar dan amat memyakitkan hati apabila kita menghulurkan bantuan pada individu tersebut, dan dia langsung tidak mengucapkan terima kasih, sedangkan kita sering kali melihat individu yang kita bantu itu, mengucapkan terima kasih pada orang yang memberikan bantuan.Mungkin silap sendiri kerana terlalu mengharap di berikan penhargaan dari segi ucapan dan ungkapan yang mudah iaitu, 'terima kasih'. Dengan ucapan yang mudah, kita mampu di pandang tinggi dan di hormati serta melambangkan keperibadian kita yang baik.Kerajaan Malaysia juga ada mengadakan kempen untuk mengucapkan terima kasih. Namun malang sungguh kerana kempen yang di jalan kan seperti tidak memdapat sambutan. Kenapa??????????
Erm, apa yang saya lihat, ini berlaku kerana kita mempunyai sikap ego.Agak rumit persoalan ini.Kenapa susah sangat untuk melafazkan terima kasih?????
Sedangkan ucapan tersebut, mampu menjalinkan perhubungan yang lebih baik sesama kita. Ucapan yang mudah itu juga mampu membantu kita untuk memjadikan kita seorang yang disenangi dan dihormati.Kenpa susah sangat, saya pun pelik dengan sikap ini, saya akui, saya juga seorang yang susah untuk mengucapkan terima kasih, namun syukur kepada ALLAH s.w.t kerana lidah saya telah lembut untuk melafazkan terima kasih.Saya amat sakit hati apabila saya membantu orang tersebut dan tidak mengucapkan terima kasih, mungkin salah saya sebab terlalu mengharap menerima ucapan tersebut.
Inilah drama dunia.
Saya menyeru kepada anda sebagai pembaca untuk melembutkan lidah mengucapkan terima kasih, terima kasih amat penting.
Terima kasih.

No comments:

Post a Comment